Svibanj 2023

Vjetroelektrane

U Alibunaru (Srbija) izgrađena je nova vjetroelektrana. Stručnjaci tvrtke Prangl pobrinuli su se da sve protekne glatko.
Država:Srbija
Mjesto:Alibunar
Razdoblje:15.05.2023 – 20.06.2023
Nadzornik:Helena Skrbič Sambolec
Damir Kralj
Franz List

Izazov

Druge zemlje, drugi običaji!

Stručnjaci iz Prangla već su se pobrinuli za postavljanje tisuća vjetroturbina, iako je ovo bio prvi takav posao u Srbiji. Prangl je cijenjeni partner industrije energije vjetra zahvaljujući njihovom znanju. Stručnost žutog tima je uvijek dobrodošla – pogotovo kada su u pitanju "nova" tržišta.

Naše rješenje

Prve kineske vetroturbine u Srbiji

Proizvodnja električne energije iz vjetroelektrana u Srbiji je ne tako davno bila tek u povojima. Međutim, ovih dana sve više ljudi se i tamo okreće ovom održivom izvoru energije. Planira se i realizira sve veći broj vjetroelektrana – poput vjetroelektrane Alibunar u Vojvodini. Tvrtka Prangl Srbija dobila je nalog za postavljanje vjetroturbina. Ovo su prve vjetroturbine u Srbiji koje je isporučio kineski proizvođač. Prve vjetroturbine snage 3,3 megavata postavljene su u svibnju i lipnju 2023.

600 tonska dizalica s rešetkastom granom

Dizalica s rešetkastom granom nosivosti 600 tona bila je jedino rješenje za postavljanje vjetroturbina, od kojih svaka ima visinu glavčine od 100 metara. Ova dizalica nije savršena samo zbog svoje ogromne snage. Niski troškovi mobilizacije i mogućnost brzog premještanja s jednog stacionarnog područja na drugo također su bili jasni faktori u prilog ovom divu iz žute flote. Ogromna dizalica konfigurirana je s ukupnom duljinom sustava od 120 metara. Ukupno je žuti kolos težio 568 tona. Najteže komponente koje je trebalo podići bile su gondole, od kojih je svaka težila 123 tone i bila duga 11,4 metra.

Predmontaža zvijezde rotora

Ako je gondola činila najteži dio vjetroturbine za podizanje, pozicioniranje zvijezde rotora bio je najteži postupak. Tri lopatice u ovoj vjetroelektrani bile su unaprijed instalirane na čvorištu i podignute kao jedna cjelovita jedinica. Svaka od tri lopatice rotora dugačka je 81 metar i teška 19 tona, a sama glavčina 40 tona. Time je zvijezda kao cjelina imala promjer od 162 metra i težinu od 101 tone. Predmontaža lopatica napredovala je uz pomoć pomoćne dizalice od 100 tona i 95 tona: lopatice rotora, koje su već bile instalirane, držale su se u ravnoteži pomoću pomoćne dizalice dok sve tri lopatice nisu bile pričvršćene.

Dizati s dvije pomoćne dizalice

Posljednji korak bio je objesiti zvijezdu rotora za glavčinu na veliku dizalicu, rotirati je i podići: Pomoćne su dizalice paralelno podigle dvije lopatice rotora – sve dok zvijezda rotora nije obješena okomito. Spoj s pomoćnim dizalicama je zatim otpušten i rešetkasta dizalica je polako podigla zvijezdu rotora do visine gondole. Nakon zakretanja, zvijezda rotora se mogla pažljivo približiti konačnom položaju na gondoli i potom montirati. Komunikacija između međunarodnih timova bila je vrlo dobra. Zahvaljujući Pranglu, izgradnja prvih kineskih vjetroturbina u Srbiji stoga se može smatrati punim uspjehom.

Bez obzira na razlike među državama, nacijama i kulturama, dobrim planiranjem i komunikacijom mogu se postići izvrsni rezultati.
Damir KraljProjektni manager

Kolačići

Ova internetska stranica koristi kolačiće koji su tehnički potrebni za njezino funkcioniranje. Za prikaz videozapisa potreban nam je i vaš pristanak za funkcionalne kolačiće. Uz vaš pristanak na statističke kolačiće anonimno bilježimo ponašanje korisnika i na taj način optimiziramo prikladnost za korisnike. Za više informacija pogledajte našu politiku privatnosti.