Vjetroelektrana Podveležje
Andreas Schneider
Dubravko Križnjak
Izazov
Alternativna energija izvan EU
Na visoravni u blizini grada Mostara trebalo je instalirati 15 vjetroturbina. Budući da Bosna i Hercegovina nije u EU, cjelokupna logistika bila je posebni izazov. Stručnost međunarodnog tima tvrtke Prangl bila je od presudnog značaja.
Naše rješenje
Koncept cjelovite logistike
Nakon završetka, vjetroelektrana Podveležje imat će ukupnu snagu od 48 MW i proizvoditi 115 GWh električne energije godišnje. Zahvaljujući velikom iskustvu, tvrtka Prangl je mogla ponuditi naručitelju uvjerljiv kompletan koncept transporta i podizanja. Sva područja isključivo je pokrivala tvrtka Prangl: istovar broda, privremeno skladištenje, specijalni prijevoz do vjetroelektrane, prediskrcaj, predmontažu i na kraju sklapanje svih komponenata. Ovaj projekt dokazuje koliko je ekskluzivni partner značajan za sva područja prijevoza i podizanja.
Prekogranični timski rad
Budući da Bosna i Hercegovina nije u EU, bila je neophodna prekogranična suradnja između zaposlenika tvrtke Prangl iz Austrije, Slovenije i Hrvatske. Trebalo je savladati razne izazove koje su stručnjaci pojedinih zemalja rješavali pojedinačno ili u timu. Zahvaljujući bliskoj i profesionalnoj suradnji, također smo bez problema riješili sve promjene koncepta tijekom faze konačne provedbe. Za uspjeh takvog i sličnih projekata presudno je rano formiranje logističkog plana.
Složena logistika
Teretnim brodovima sve komponente isporučene su u luku Ploče (Hrvatska), istovarene tamošnjim lučkim dizalicama i privremeno pohranjene u posebno rezerviranom skladišnom prostoru. Pojedinačni dijelovi prevoženi su izravno u vjetroelektranu u jasno definiranom slijedu pomoću odgovarajuće posebne opreme - poput stroja za prijevoz lopatica PFTV. Pri tome su duljine nekih transporta iznosile i do 74 metara. Uz to, smo zbog nemogućnosti prolaza morali značajno izmijeniti jedan od graničnih prijelaza. I pri tome je tvrtka Prangl imala vodeću ulogu.
Koncept montaže 'korak po korak'
Prva dva tornja, svaki je težio po 68,5 tona, prethodno su sastavljeni pomoću teleskopskih dizalica nosivosti od 500 tona i 220 tona. Ostatak vjetroelektrane nešto je kasnije podignut rešetkastom dizalicom nosivosti 600 tona (duljina sustava: 124 metra, ukupna težina: 524 tone). Najteži su bili zadaci podizanja agregata s pojedinačnom težinom od 80,5 tona i kompletnih rotora s pojedinačnom težinom od 77 tona. U ekipi velikih dizalica bile su još: teleskopska dizalica od 130 tona i teleskopska dizalica od 95 tona, a pridružio im se i teleskopski viličar od 7,2 tone.